Procedure MIDAS Draaksteken

Waarom? Een boek! Wat is MIDAS? De procedure. ↓

Klik hier voor deelname aan MIDAS-vragenlijst

Waarom deze belangstelling van Stichting aMI voor mensen in Beesel die meedoen (meespelen, -bouwen, -werken) met het Draaksteken?

Er is al veel geschreven over het dorp Beesel, de historie over het draaksteken en de -al dan niet- op waarheid beruste legende van Sint Joris. Mijn naam is Frits Schoeren. Ik ben oud-Beeselnaar en voorzitter van de Stichting aMI (associatie Meervoudige Intelligenties). Samen met collega’s Joyce van Deursen, Janneke Peeters, Stephanie Colenberg en Geerthe Stevens, zijn wij nieuwsgierig naar het waarom achter de ‘dingen die mensen doen, oftewel de voorkeursactiviteiten die hen bezighouden’. Hoe zij hun talenten gebruiken en wat de motivatoren daarachter zijn.

Waarom steken zoveel Beeselnaren, zoveel tijd, energie en hartstocht in de opbouw, organisatie en het spel van dit openluchttheater? Wat drijft deze mensen? Hoe ervaren ze dat? Hoe ontwikkelen ze zich gedurende de tijd op weg naar de uitvoering in 2023? Wat leren ze ervan en wat doen ze ermee? Wat hebben ze nodig om dit mogelijk te maken en waar halen ze het vandaan?

Een boek

Wij zijn op zoek naar antwoorden op deze en nog meer vragen. Een antwoord als ‘passie’ dekt maar voor een deel de lading. Het is breder en dieper dan passie (een intens verlangen, enthousiasme voor iets of iemand). Wij willen hierover een boek schrijven (werktitel: meervoudige intelligenties in een drakendorp). Wij zullen ons inzetten om die informatie boven tafel te krijgen door observaties, het stellen van vragen en het voeren van gesprekken. De MIDAS*-vragenlijst kan daar onderdeel van uitmaken. Daarnaast volgen we de mensen in hun taak en rol van bijvoorbeeld rollenspelers, de mensen achter de schermen, de kasteel- en drakenbouwers, kostuumnaaisters, terreinvoorbereiders, bestuurders, muzikanten, koorzangers, filmers, etc. Wat drijft hen? Wat drijft jullie?

Wat is MIDAS?

MIDAS staat voor Multiple Intelligences Developmental Assessment Scales (de ontwikkelingsbeoordelingsschalen voor Meervoudige Intelligenties). Het is geen test, maar een zelfreflectie. In het gesprek dat wij daarna met elkaar voeren, ontdekken we in hoeverre jij jezelf herkent in resultaten die het MIDAS-rapport weergeeft en of je daarin iets wil bijstellen. Zo kun je met jouw aanpassingen zelf het rapport ‘valideren’ of ‘geldig verklaren’. We werken met een vragenlijst voor volwassenen en een vragenlijst die afgestemd is op kinderen. De vragenlijst bestaat uit vragen die gaan over jouw voorkeuren, wat je graag wel en minder graag doet. Het geeft inzicht in jouw (soms verborgen) talenten en drijfveren. Je hoeft dus niet van tevoren te oefenen. Er worden geen rekensommen of kennisvragen gesteld. Iedereen kan alle vragen beantwoorden op een schaal van 1-6 (‘helemaal wel’ tot ‘helemaal niet’ of ‘ik weet het niet’).

Procedure (stappenplan of de verdere aanpak en uitvoering)

Wil je zelf inzicht krijgen in de opbouw van jouw Meervoudige Intelligenties, vul dan het deelname formulier in. Na invulling van het deelname formulier ontvang je binnen enkele dagen via e-mail, een uitnodiging vanuit Stichting-aMI om de MIDAS-vragenlijst in te vullen. In deze email-uitnodiging is een link opgenomen die je rechtstreeks naar de vragenlijst voert.

Aan de link is een sluitingsdatum toegevoegd. Na verstrijken van die datum heb je geen toeging meer tot de vragenlijst. Na invulling van de MIDAS-vragenlijst worden de antwoorden dan door ons (Stichting aMI) tot een MIDAS-rapport samengesteld.

Toestemming nodig van de ouders voor kinderen tot 16 jaar. Het rapport voor kinderen heeft dezelfde onderzoek achtergrond als het rapport voor volwassenen. De vragenlijst voor kinderen verschilt echter van die voor volwassenen en is afgestemd op de leeftijd tot ongeveer 16 jaar. Voor het mogen afnemen van de vragenlijst voor kinderen is toestemming van de ouders/zorgbegeleiding nodig (zie opmerking in het deelnameformulier).

Na opmaak van het rapport wordt jij (via e-mail) voor een gesprek uitgenodigd. Een tijdsplan (wie, wanneer) wordt nog samengesteld. Tijdens een anderhalf uur durend gesprek (voor kinderen korter), wordt het rapport met jou doorgenomen. Dan leg ik (of een van mijn collega’s) je wat uit over Meervoudige Intelligenties en gaan we samen aan de slag.

Na afloop van het MIDAS validatiegesprek is het rapport van jou. Gedurende de periode vanaf dit (validatie)gesprek tot aan de uitvoering van het Draaksteken 2023 zullen we mogelijk nog eens een of enkele korte gesprekken met je voeren. We willen je volgen in je ontwikkeling van je rol tijdens de ‘reis’ naar de uiteindelijke uitvoering van het draaksteken.

Tip bij invullen van de MIDAS-vragenlijst:

• Vul alle vragen gewoon naar eerlijkheid in.
  • Vul de vragenlijst in op een moment dat jij er de rust en tijd voor hebt. Het is geen beoordeling of examen. Je kunt dus ook geen foute antwoorden geven.
  • Tijdsinvestering: Afhankelijk van de persoon kan het 20 minuten tot een half uur in beslag nemen. Meer tijd nodig? Ook geen probleem. Je kunt tussentijds stoppen, echter het is aan te bevelen alle vragen achter elkaar te beantwoorden. Tijdens het validatiegesprek leg ik je e.e.a. uit over Meervoudige Intelligenties en gaan we samen aan de slag.

Mocht je vragen hebben (of suggesties), schroom niet mij te benaderen. Ik help graag.

Frits Schoeren voorzitter@stichtingami.nl M: 0622473902