Ze heeft er veel zin in, in het gesprek over haar MIDAS (Multiple Intelligences Developmental Assessment Scales). De theorie kent ze namelijk al vanuit haar werk in het onderwijs. In het kleuteronderwijs past ze dit steeds meer toe. Nu is ze heel benieuwd wat de MIDAS vertelt over haar.

Als we de staafdiagram samen bekijken vraag ik haar of ze zichzelf hierin herkent. ‘Ja!’ klinkt het heel enthousiast. Het linguïstische en het interpersoonlijke is duidelijk aanwezig in haar werk in het onderwijs. Ze houdt er van dingen te schrijven, te lezen en om in contact te zijn met anderen. Opvallend is de hoge score op ‘innovatie’. Die zie je niet vaak in het onderwijs.

Ze geeft aan dat ze ook in haar werk wel bezig is met dingen bedenken en te verbeteren. Helaas zit ze dit schooljaar niet meer in het ‘innovatieteam’ van de school. Daar was ze voorheen bezig met vernieuwingen school breed, als een van de kartrekkers van het team.

Maar de grootste herkenning komt als we het hebben over haar voorkeursactiviteiten. Dan brandt ze los. Zo’n beetje al haar vrije tijd gebruikt ze om te haken. Het liefst is ze hier elke vrije minuut mee bezig. Zit daar dan het visueel-ruimtelijke stukje? Jazeker, want het begint met mooie kleuren wol kiezen en het maken van een mooi eindproduct.

We zien grote verschillen in de logisch/mathematische intelligentie. Die kan ze nu ook wel verklaren. Van rekenen houdt ze namelijk niet zo veel, maar ze ontwerpt wel zelf patronen. Ze bedenkt zelf iets om te haken, ze maakt het en schrijft dit later uit als patroon. Daar is toch duidelijk wat logisch en rekenkundig talent voor nodig.

En ook die sterke interpersoonlijke kant komt hier weer naar voren, bedenkt ze zich. Want ze inspireert graag anderen. Door mooie foto’s te maken van haar haakwerk (visueel-ruimtelijk), hier een inspirerende tekst bij te schrijven (linguïstisch) en de patronen te delen is het plaatje voor haar compleet. En hiermee ook duidelijk waar die hoge score op innovatie bij past.

Uiteindelijk besluit ze dat ze die sterke innovatieve kant meer in het onderwijs wil inzetten. Zodra dit weer kan, wil ze weer lid worden van het innovatieteam. Hier kan ze haar creativiteit kwijt. En in deze rol kan ze dan ook mensen inspireren, wat ze nu al zo graag doet in haar vrije tijd.

Geef een reactie