In plaats van honden op kantoor Creatieve Complementariteiten en Meervoudige Intelligenties in de praktijk

In plaats van honden op kantoor Creatieve Complementariteiten en Meervoudige Intelligenties in de praktijk

Voldoening halen uit de werkzaamheden die je dagelijks doet? Vaak is het advies: maak gebruik van de vaardigheden waar je al goed in bent, jouw interessegebieden, hobby of de dingen waar jouw belangstelling vooral naar uitgaat.

Logisch gedacht. Veel mensen doen dat ook, maar dan buiten hun werk, in hun ‘vrije tijd’. De vertaling van activiteiten in de vrije tijd naar de werksituatie is nog niet zo eenvoudig.
Mensen zien het als een letterlijke één-op-één overname, een soort knippen en plakken. ‘Ik vind koken leuk, maar dat heeft niets met mijn werk te maken.’ ‘Ik ga graag wandelen met mijn honden, maar die kan ik niet meenemen naar kantoor.’ Of: ‘Lekker rommelen in de tuin, snoeien, poten, oogsten, aanplanten. Zie je mij dat doen als accountmanager?’

‘Ja,’ was mijn antwoord aan deze accountmanager. De man beschikte naast uitstekende interpersoonlijke vaardigheden ook over een goed gevoel voor ordening, classificering en geduld. Elementen die duiden op een hoge naturalistische intelligentie en die na de vertaling en toepassing het contact met zijn klanten aangenaam bevorderde.

Vertaling en toepassing van je voorkeursactiviteiten: hoe doe je dat?   

In 1979 schreef Max Kliphuis al: ‘een appellerende creatieve situatie is een situatie waarin de appèlwaarden zo zijn afgestemd op de persoon dat ze aanleiding geven tot betrokkenheid en activiteit.’
De appèlwaarde van iets is de aantrekkelijkheid, de eigenschap waardoor iemand zich ertoe voelt aangetrokken. Denk aan de piano in de hal waar je toch even op de toetsen wil drukken, of het bordje op de deur ‘Pas op, net geverfd’. Je wil er iets mee: aanraken, vastpakken, ermee spelen, experimenteren, kijken hoe iets werkt, klinkt, beweegt, of groeit.

De vertaling van de appèlwaarde van je hobby of voorkeursactiviteit naar voldoening in je dagelijkse werkzaamheden is meestal een zoektocht. Mogelijkheden voor toepassing in het werk kun je vinden met doorvragen en stretchen.
Bijvoorbeeld:

  • Waarom vind je koken zo leuk? Wat fascineert? Wat daagt uit? Waarin ligt de essentie van de voldoening? Is het het koken zelf: de bereidingswijze, de verandering van een ingrediënt naar het eindproduct, of heeft het te maken met contact met andere kookmensen, de aanspraak, het uitwisselen van recepten, of misschien het experimenteren met voedsel?
  • Wat is de reden dat je graag wandelt met een hond? Het feit dat je zelf in beweging bent, het genieten van de omgeving of de observatie van de gedragingen van de hond bij contacten met andere honden tijdens de wandeltocht?
  • Wat is aantrekkelijk aan werken in de tuin? Is het de ordeningswijze, iets zien groeien en veranderen, geduld oefenen en bijstellen, het creëren van een eigen plekje, het ontwerpen van een tuin, invloed uitoefenen, esthetiek van kleuren en bloemen enz.?

Het versterken of temperen van de ene (sub-)intelligentie met behulp van de appèlwaarde van een andere noemen we creatieve complementariteit. Het toepassen ervan is zoeken naar die aanvulling in je werk door gebruik te maken van de appèllerende waarden van activiteiten thuis of op het werk die voldoening schenken. Vaak werkt het stimulerend, of ondersteunt het een zwakkere vaardigheid. Ook in een groep.

In de bovenstaande voorbeelden zorgde het bespreekbaar maken van de appèlwaarden van voorkeursactiviteiten ervoor dat collega’s van een zorgorganisatie elkaar gingen opzoeken en doelgericht gebruikmaakten van elkaars talenten. Soms om van elkaar te leren, soms als aanknopingspunt voor contact, maar ook om de tegengesteldheid in elkaars gedragingen beter te begrijpen. Men kreeg begrip voor de reden waarom iemand hechtte aan structuur, en waarom het best rommelig mocht zijn voor een ander. Waarom stilte belangrijk is was voor een collega om zich te kunnen concentreren en waarom muziek op de achtergrond voor de ander zinvol is om zich werkzaam thuis te voelen en te kunnen presteren.

In mijn coachingswerk maak ik dankbaar gebruik van creatieve complementariteiten. Alle intelligenties komen aan bod en het gesprek draagt op en positieve wijze bij aan onderling begrip en de sfeer in de groep.

Stichting aMI verzamelt voorbeelden van meervoudige intelligenties uit de praktijk. Dagelijkse problemen los je vaak op met logica, zoals je dat geleerd hebt, of je gaat op je gevoel af. Maar je hebt meer tot je beschikking dan IQ en EQ. Hoe kom je erachter wat je sterke intelligenties zijn en hoe kun je die vervolgens gebruiken? Dit was een voorbeeld van MI-coach Frits Schoeren over de creatieve complementariteit binnen de Meervoudige Intelligenties.

Wil je meer weten over meervoudige intelligenties? De eerste verhalen zijn gebundeld in het boek ‘Roeien met je oren’Bestel het via de websithttps://www.stichtingami.nl  > ‘boek bestellen’ en/of meld je aan voor een van onze activiteiten.