En je kon nog wel zo goed leren?…..

En je kon nog wel zo goed leren?…..

Voorbeelden van Meervoudige Intelligenties in/uit de praktijk.

 Mijn broer Harrie vertelde mij onlangs over een ontmoeting die hij had met een vroegere schoolkameraad. “En Harrie, wat is er van jou geworden, wat doe jij voor de kost?” “Ik ben inmiddels gepensioneerd en ik heb mijn gehele carrière met veel plezier in de verpleging gewerkt.” “Oh?”, sprak zijn schoolkameraad verbaasd, “ …en je kon nog wel zo goed leren!” Op zo’n moment vraag je je af hoe iemand tot zo’n uitspraak komt en welke intelligentiewaarden hij hanteert.

 Harrie heeft vrijwel alles op het gebied van verpleegkunde in zich opgenomen. Bij elke vervolgopleiding zat hij weer in de schoolbanken, ook in het buitenland, om daar de nieuwste kennis op te doen. Of het nu de kraam- of kinderafdeling betrof, psychiatrie, intensive care of revalidatie, leiding nemen en geven aan de zieken- of palliatieve zorg: voor hem bleef de verpleegkunde een breed, intensief en uitdagend beroep. Dat zijn uitgebreide kennis en kunde van verpleegkunde niet onopgemerkt bleef, bleek wel toen hij na twee jaar pensioen gevraagd werd om alsjeblieft als ad-interim een nieuwe afdeling in een nieuw ziekenhuis te helpen opstarten. En ook die klus klaarde hij met succes.

“Heeft u hobby’s?”
 Ik spreek met regelmaat mensen die verantwoordelijk zijn voor werving en selectie van personeel in hun organisatie. En telkens vraag ik mij af hoe zij kijken naar de talenten van hun kandidaten. Hoe gaan zij om met de antwoorden op vragen als: “Heeft u hobby’s?”

Als Harrie deze vraag in het begin van zijn carrière had gekregen, had hij waarschijnlijk het volgende geantwoord: “Ik hou van sport, voetbal graag, lees veel, schrijf graag, verdiep mij in filosofie, wandel graag met mijn hond, breng veel tijd door met mijn gezin, en met mijn drie broers zorg ik voor muzikale improvisaties op onze familiefeestjes.”

Een dergelijk antwoord bergt een schat aan informatie. Kijk verder dan diploma’s en certificaten. Vraag door op deze voorkeursactiviteiten. Waarom lees je graag, en welk genre? Wat schrijf je, voor wie, waarom, met welk doel? Wat fascineert je in de filosofie? Wat is je uitdaging in de sport? etc.
Weldra kom je tot de ontdekking dat zo’n ‘Harrie’ talenten in huis heeft die je niet meteen linkt aan verpleegkunde, terwijl die er wel zijn. Hoe vertaal je die voorkeursactiviteiten terug (of vooruit in het toekomstperspectief) naar toepassing in het veld van verpleegkunde? Waarschijnlijk raak je overtuigd van het enorme leer-, doorzettings- en inlevingsvermogen van een kandidaat die na zijn middelbare school bewust koos voor voortdurend leren in de praktijk.

Intelligentie is meer dan opleidingsniveau
Intelligentie meet je niet af aan de hoogst genoten opleiding of de functiestatus in een organisatie. Intelligentie is zo veel meer dan IQ en EQ. Intelligentie is het gebruik van al je vermogens om een vraag te beantwoorden of een probleem op te lossen. Om je talenten te gebruiken op een manier die bij jou past.
En de schoolkameraad? Ik wens hem een bredere kijk op ‘intelligentie & leren’. Van harte gegund!

 

 Stichting aMI verzamelt voorbeelden van meervoudige intelligenties uit de praktijk. Dagelijkse problemen los je vaak op met logica, zoals je dat geleerd hebt, of je gaat op je gevoel af. Maar je hebt meer tot je beschikking dan IQ en EQ. Hoe kom je erachter wat je sterke intelligenties zijn en hoe kun je die vervolgens gebruiken? Dit was een voorbeeld van MI-coach Frits Schoeren over de toegevoegde waarde van Meervoudige Intelligentie in de praktijk.

 Wil je meer weten over meervoudige intelligenties? De eerste verhalen zijn gebundeld in het boek ‘Roeien met je oren’Bestel het via de websithttps://www.stichtingami.nl  > ‘boek bestellen’ en/of meld je aan voor een van onze activiteiten.