Bright eyes

Bright eyes

Meervoudige Intelligenties in de praktijk

Onlangs werd ik geraakt door het verhaal van Mee Hyang*.
Mee Hyang wilde als training consultant de toegevoegde waarde van meervoudige intelligenties beter leren begrijpen en toepassen, en besloot de training MIDAS Foundation Certification te volgen. Tijdens de uitleg van haar MIDAS-profiel stond ik stil bij haar lagere scores op muzikale intelligentie en vooral op de subscore vocaal/stem (not valid). Als Koreaanse in Franstalig België opgegroeid met een perfect Vlaamse uitspraak, beschikt ze over een goede articulatie, een gewogen woordkeuze, en juiste intonatie. Haar profiel riep vragen bij mij op. Juist omdat de scores op inter- en intrapersoonlijke intelligentie zo hoog waren. Haar ontwapenende wijze van contactopbouw geeft al gauw het gevoel dat je haar al jaren kent. Hoe is het een met het ander te rijmen?

Mee Hyang vertelde het volgende:
‘Zolang ik mij kan herinneren, kan ik niet zingen. Dit zit verankerd in mijn hoofd. Speelt er ergens muziek, dan zwijg ik. Ze hebben me immers altijd gezegd: Mee Hyang, jij kan niet zingen, jij zingt vals. Of soms meer spottend: “Zing zeker niet, straks regent het weer. Het regent omdat je gezongen hebt zeker?” Als ik eerlijk ben, zou ik het wel graag willen. Ik luister graag naar muziek, maar het komt niet in me op om mee te zingen.

Tijdens mijn coachingsgesprek met Frits vertelde ik hem dat ik van deelnemers tijdens de training feedback kreeg over mijn soms nasale stem. Hij vroeg mij of ik ooit gezongen heb. Mijn eerste reactie was: nee nooit, dat kan ik niet. Volgens hem is de menselijke stem het mooiste muziekinstrument dat mensen diep raakt. Het kan stimuleren, opzwepen, ontroeren, tot rust manen.
Terwijl ik zijn uitleg volgde, besefte ik dat ik inderdaad ooit gezongen heb voor een baby. Ik moest babysitten en kreeg de kleine maar niet stil. De baby bleef maar wenen. Ik besloot in een impuls, aangezien ik echt alleen was, om een liedje te zingen. Het liedje dat mij op dat moment te binnen schoot was Bright eyes van Art Garfunkel. Het hielp: de baby weende niet meer en ging slapen.

De gedachte hieraan maakte zoveel emoties in me los. De onschuldige vraag van Frits bracht meer teweeg dan ik verwacht had. Hij zette me aan om mijn stem gewoon te gebruiken. Sindsdien probeer ik regelmatig te zingen in mijn auto. Het besef dat ik bepaalde dingen niet doe of probeer, omdat ik door anderen of mezelf denk dat ik dat niet kan, was een openbaring. Vanaf nu probeer ik meer en meer dingen uit omdat ik besef dat iets graag doen zoveel voldoening geeft.”

Het MIDAS-rapport opende haar ogen en haar zangstem, waarmee de expressie  in haar spreekstem in kwaliteit toenam.

*Het bovenstaande voorbeeld is met toestemming van Mee Hyang in deze rubriek geplaatst.

 Stichting aMI verzamelt voorbeelden van meervoudige intelligenties uit de praktijk. Dagelijkse problemen los je vaak op met logica, zoals je dat geleerd hebt, of je gaat op je gevoel af. Maar je hebt meer tot je beschikking dan IQ en EQ. Hoe kom je erachter wat je sterke intelligenties zijn en hoe kun je die vervolgens gebruiken? Dit was een voorbeeld van MI-coach Frits Schoeren over toepassing van Meervoudige Intelligenties. m.b.t. bewustwording van eigen kunnen.

Wil je meer weten over meervoudige intelligenties? De eerste verhalen zijn gebundeld in het boek ‘Roeien met je oren’Bestel het via de website https://www.stichtingami.nl  > ‘boek bestellen’ en/of meld je aan voor een van onze activiteiten.